ویژه برنامههای تلویزیون در شبهای قدر اعلام شد
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۳۰۱۵
شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های متعددی را برای احیای شب های قدر در نظر گرفته اند.
به گزارش برنا، شبکه های سیما به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر، مراسم احیا در شهرهای مختلف را که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شوند، پوشش می دهند.
بنا به اعلام دبیرخانه شورای معارف سیما، شبکه یک سیما مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان را ساعت ۲۳ از مشهد مقدس با سخنرانی آیت الله علم الهدی و مداحی احمد واعظی پخش می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در شب بیست و یکم سخنران مراسم حرم علی ابن موسی الرضا (ع) حجت الاسلام ناصر رفیعی خواهد بود وآقایان شجاع و قانع به ذکر دعا و مداحی می پردازند و در شب بیست و سوم نیز حجت الاسلام عالی سخنرانی و آقایان برادران و ملائکه مداحی خواهند کرد.
شبکه دو سیما مراسم نخستین شب قدر را در ساعت ۲۲:۴۵ از حرم حضرت معصومه (س) روی آنتن می برد. در این مراسم حجت الاسلام رفیعی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و سید مهدی میرداماد دعای شریف جوشن کبیر را قرائت می کند.
مراسم شب بیست و یکم نیز با سخنرانی حجت الاسلام سعیدی و دعاخوانی عباس حیدرزاده و در شب بیست و سوم با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و قرائت دعای حسن شالبافان و سیدعلی حسین نژاد پخش می شود.
شبکه سوم سیما، مراسم احیا لیالی قدر را از حسینیه همدانی ها ساعت ۲۳:۲۰ با سخنرانی شیخ حسین انصاریان و قرائت دعای جوشن کبیر از امام زاده قاضی الصابر را با نوای حاج میثم مطیعی پخش می کند.
شبکه چهار سیما در شب نوزدهم، قرائت دعای جوشن کبیر با نوای علی حسین نژاد از مسجد مقدس جمکران را در ساعت ۲۴ پوشش می دهد و این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام میرزامحمدی خاتمه خواهد یافت.
همچنین مراسم احیا در شب بیست و یکم با قرائت دعای محمدرضا غلامرضا زاده و سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و در شب بیست و سوم قرائت دعای عباس حیدرزاده و سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی روی آنتن می رود.
شبکه پنج سیما مراسم نخستین شب قدر را ساعت ۲۲ از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی با قرائت دعا توسط حاج محمدرضا غلامرضا زاده، سید کریم موسوی و سخنرانی حجت الاسلام عالی از این شبکه پخش می کند.
مراسم شب بیست و یکم نیز با قرائت دعای حاج احمد زین العابدین فرد، حسن شالبافان و سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری و در شب بیست و سوم با قرائت جوشن کبیر توسط حاج احمد زین العابدین فرد، مجتبی محمدبیگی، مداحی علی فراهانی و سخنرانی حجت الاسلام رفیعی پخش می شود.
شبکه افق از ساعت ۲۴ شب نوزدهم ماه مبارک از مصلی حضرت امام خمینی (ره) با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی برنامه احیا را پخش میکند.
همچنین در شب بیست و یکم از مصلی، حجت الاسلام سعدی و در شب بیست و سوم نیز از امامزاده صالح، حجت الاسلام هاشمی نژاد سخنران مراسم احیای این شب خواهند بود و قرائت دعا در این سه شب با نوای سعیدیان، سبحانی و قربانعلی و مداحی حاج احمد واعظی انجام خواهد شد.
شبکه آموزش سیما مراسم احیای شب نوزدهم را ساعت ۲۴ از مرقد امام خمینی (ره) و قرائت دعای جوشن کبیر را با نوای حمید رمضان پور و مداحی احمد شربیانی و در ادامه با سخنرانی حجت الاسلام هاشمیان پخش می کند.
سخنران مراسم در شب های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان حجت الاسلام هاشمیان خواهد بود و مداحان سادات رضوی در شب شهادت امیرالمومنین (ع) و احمد خلف زاده و مهدی منصوری در شب بیست و سوم به ذکر دعا و مناجات می پردازند.
شبکه جام جم در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان دعای جوشن کبیر را از حرم مطهر حضرت معصومه (س) با نوای سید مهدی میرداماد و سخنرانی و مراسم احیا از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی را پخش می کند. شب بیست و یکم رمضان مراسم مناجات خوانی، سخنرانی و احیا از مشهد مقدس و شب بیست و سوم نیز قرائت دعا با نوای حاج میثم مطیعی از امام زاده قاضی الصابر، سخنرانی و احیا از حرم مطهر امام رضا (ع) روی آنتن این شبکه می رود.
شبکه قرآن و معارف سیما، در نخستین شب از لیالی قدر در ساعت ۲۳ سخنرانی آیت الله میرباقری از حسینیه آیت الله حق شناس و قرائت دعای جوشن با نوای حاج مهدی سماواتی را پخش می کند و در شب بیست و یکم این مراسم از امامزاده صالح با سخنرانی حجت الاسلام رئیسی روی آنتن می رود.
در شب بیست و سوم نیز مراسم احیا از مصلی امام خمینی (ره) پخش می شود.
در لیالی قدر ویژه برنامه «روبراه» از کربلای معلی همراه با مناجات خوانی به صورت زنده از ساعت ۲۲ پخش خواهد شد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون حرم مطهر امام رضا حرم مطهر حضرت معصومه حسین انصاریان قرآن شبکه قرآن شب های قدر شورای معارف سیما مراسم احیا سخنرانی حجت الاسلام سخنرانی حجت الاسلام شب بیست و سوم قرائت دعای جوشن شب بیست و یکم دعای جوشن کبیر جوشن کبیر قرائت دعای قرائت دعا حرم مطهر سیما مراسم مراسم احیا شب نوزدهم ماه مبارک روی آنتن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۳۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفافسازی کند
حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کردهاند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمیسازند، در واقع خود آگهیها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه میدید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفتهاند برنامه بعدی.
تلویزیون شفافسازی کنداگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش میآید که صداوسیما در شکل کلی سهامدار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخگوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمیگویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغکنندگان آن را میبینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجهبه ساعات پخش در میانبرنامهها یا بین نیمههای فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه میکند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تکمحصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام میدهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.
همینجا چند سرفصل وجود دارد که میشود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب بهاتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی میسازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.
دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و میتوانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز میکند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گرانبهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.
فقط یک نکته دیگر میماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامههای گفتوگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان میدهند که دغدغه زنان خانهدار این سرزمین خلاصه میشود در پوره سیبزمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید میکنم که آن تبلیغات میتواند در برنامههای آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامههای منظور است.)
دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنشها و واکنشها، برنامهسازیها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین میشد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زدهاند باید برای تکتک اقدامات پاسخگو باشند.
هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینماهمانطور که همه میدانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریدهاند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه بردهاند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شستهاند و در سکوت نشستهاند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». بههرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود میخواهد همان میکند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایهگذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایهگذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و بهاندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرفکننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.
تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. بهخاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانهترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی میرفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذابآور بوده و پیتر بروک صحبت میکند و از سرمایهگذاران و گروههای تبلیغاتی میخواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سالها پیش این ویدئو را دیدیم.)
قاعده سریال ها و پخشهای جهانی و تلویزیونها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقهای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغکننده دیده شود... (باز هم تأکید میکنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درسهای تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل میشود.
تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره میخورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.
توجه به تولید ملی و بهرهمندی تولیدکنندگان که سالانه میلیونها نفر از خدماتشان استفاده میکنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیدهای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بیاحترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات میکنند باید سرمایهگذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تندادن تمام به خواسته سرمایهگذار که احتمالاً خواستهای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایهگذاریاش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.
تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصلهایی است که میتوان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمیگنجد.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705